Ryanair vyhrál soudní spor s Kiwi.com

  • 19.08.2023 08:23

Ryanair dne 17. srpna oznámil, že ve sporu mezi společností Ryanair a agregátorem letenek Kiwi.com rozhodl soud v Miláně ve prospěch Ryanairu. Ryanair rozhodnutí soudu přivítal.

Rozhodnutí znamená, že cestující, kteří si zajistili rezervace přes Kiwi.com, budou používat zabezpečený proces odbavení u dopravce a budou odbaveni přímo Ryanairem. Ryanair si tím zabezpečí skutečný kontakt na zákazníka, a to místo fiktivního, který dostává od Kiwi.com (nebo dalších platforem).

Kiwi.com totiž Ryanairu předává při rezervaci fiktivní emailovou adresu zákazníka, což dopravci nedovoluje splnit bezpečnostní požadavky a odpovídat za časné informování v případě změny či rušení letů.

V případě zpoždění či zrušení letu Ryanair nemůže s cestujícím přímo komunikovat, neboť nemá reálný kontakt. Přesto musí vyplatit kompenzace, pokud např. v případě zrušení letu neinformuje cestujícího se 14denním předstihem podle nařízení EU.

Zákazník, který si zajišťuje rezervaci přes Kiwi.com, zase nemá kvůli fiktivním údajům přímý přístup k dopravci v případě změny rezervace.

Ryanair rovněž uvádí, že Kiwi.com pokračují v „klamání cestujících, kteří věří, že si pořizují letenku za nejnižší dostupné ceny, neboť cestovka zavádějícím způsobem uvádí nižší cenu letenky než aerolinka sama“. Dopravce varuje, že Kiwi.com (a další agregátoři) účtují zákazníkům výrazné přirážky např. za přepravu zavazadel.

Ryanair zdůrazňuje, že Kiwi.com, booking.com a některé další platformy nemají právo prodávat letenky Ryanairu. Dopravce nabádá cestující, aby si zajistili rezervace přímo prostřednictví webových stránek či mobilní aplikaci dopravce.

Šéf aerolinku Michael O‘Leary označil agregátory za „internetové piráty, kteří klamou a podvádějí zákazníky“.

Celý spor je poměrně komplikovaný. Platformy Kiwi.com, booking.com či Skyscanner si stěžují, že aerolinka získává dle jejich názoru ilegálně osobní data cestujících. Celý proces označují jako „traumatizující pro mnoho cestujících“. Pokud si totiž cestující koupí letenku prostřednictvím agregátorů, jako je Kiwi.com, Ryanair ověřuje identitu technologií rozpoznávání obličeje. Takový způsob identifikace však dopravce nevyžaduje, pokud si cestující pořizují letenku přímo u dopravce.

Ryanair přitom není zdaleka jedinou společností, která má problém s přerodejem svých letenek společností Kiwi.com. Žalobu na Kiwi.com podaly např. American Airlines. Dopravce považuje prodej letenek společnosti bez jakékoliv dohody za nezákonný.

V roce 2021 na základě předběžného rozhodnutí soudu přestal Kiwi.com prodávat letenky americké Southwest Airlines. Southwest žalovaly, že Kiwi.com používá neoprávněně data z webových stránek společnosti, prezentuje je bez povolení na vlastních stránkách a zneužívá je k vlastnímu komerčnímu prospěchu.

Kiwi.com založili Oliver Dlouhý, Jiří Hlavenka a Jozef Képesi pod názvem SkyPicker v roce 2012 v Brně. V červnu 2019 vstoupil do společnosti americký fond General Atlantic, který je většinovým vlastníkem.

V loňském roce utržila Kiwi.com padesát miliard korun a hospodařila se ziskem takřka 10 milionů eur. (Foto: PhocusWire, Airlines Travel, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace