Šéf organizace IATA a bývalý šéf British Airways Willie Walsh vyzývá Západ, aby se připravil na potřebu odblokovat ruský vzdušný prostor, který byl západním společnostem uzavřen krátce po invazi na Ukrajinu.
Letecké společnosti ze Středního východu a Dálného východu totiž nadále využívají výhodných tras ruským vzdušným prostorem, což jim dává významnou konkurenční výhodu. Tento aspekt se stane kritickým zejména s nadcházejícím uvolněním politiky „zero-COVID“ v Číně, což otevře masové cestování mezi Evropou a Dálným východem. Rusko svůj letecký prostor uzavřelo aerolinkám těch zemí, které zakázaly ruským leteckým společnostem lety ve svém vzdušném prostoru.
Západní letecké společnosti musí proto vzdušný prostor oblétávat. Letadla (posádky a cestující) tudíž stráví na cestě až o několik hodin více, což společnostem zvyšuje provozní náklady a lety činí méně atraktivními pro cestující. Přesměrování provozu vede k přetížení letových tras v jihovýchodní Evropě, kde se navíc kumuluje civilní provoz s vojenským.
„Musíme otevřít tradiční letové cesty přes Sibiř, aby evropské letecké společnosti obnovily dostup k asijským destinacím nejefektivnějším způsobem“, uvedl Willie Walsh. Dodal, že otevření prostoru je podmíněno ukončením bojových operací na Ukrajině.
Je zjevné, že Rusko neotevře svůj vzdušný prostor západním společnostem, pokud Západ neotevře svůj vzdušný prostor ruským (a běloruským) leteckým společnostem. Případné zrušení sankcí vyžaduje politické rozhodnutí Bruselu a opět ukončení války.
Deník The Telegraph v této souvislosti uvádí, že evropské společnosti v posledních několika týdnech v Bruselu lobbují za otevření ruského vzdušného prostoru.
Walsh dodává: „Pokud se podíváme na uzavřený vzdušný prostor Ukrajiny a Ruska, letecký provoz přes Evropu v některých oblastech výrazně stoupl, což není udržitelné. Z dlouhodobého hlediska se musíme vrátit k více normálnímu provozu.“
Opačné stanovisko vyjádřil v listopadu pro The Telegraph zakladatel Virgin Atlantic Sir Richard Branson, který navrhl, aby čínským leteckým společnostem využívajícím transsibiřských tras byl zakázán přístup do Británie. Tento názor podpořil šéf Virgin Atlantic Shai Weiss, který chce, aby podmínky soutěže – pokud jde o transsibiřské trasy – byly vyrovnané. Společnost Virgin Atlantic jen před nedávnem oznámila, že neobnoví lety do Hongkongu, a to z právě z důvodů vysokých provozních nákladů způsobených uzavřením ruského vzdušného prostoru.
Experti považují návrh na zákaz pro čínské společnosti za výkřik do tmy, neboť na případný zákaz by Čína nepochybně odpověděla recipročním zákazem pro britské letecké společnosti. Británie tahá za kratší konec, neboť potřebuje provoz do/z Číny více než Čína do/z Británie. (Obr.: Eurocontrol, the Wall Street Journal)
Celkem 1 záznam
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Masarykovo heslo, upravené na moderní podmínky: kolik sankcí vyhlásíš, tolikrát jsi demokratem.