Boeing ohlásil rekordní ztrátu a trhy zklamal. Dodávky modelu 777-9 se posunou na konec roku 2023.

  • 28.01.2021 13:00

Finanční trhy neočekávaly od Boeingu za rok 2020 dobré výsledky, realita je přesto zklamáním. Boeing ohlásil rekordní ztrátu takřka 12 miliard dolarů a ohlásil další zpoždění programu 777X. Ztráta na akcii je 15,25 dolaru, horší, než se čekalo. Výnosy činily 58,2 dolaru, což je meziroční pokles o 24 %. Před středečním otevřením akciových trhů ztratily akcie Boeingu 4 % a poklesly na 193 dolarů. Jedinou pozitivní zprávou minulého roku je konec takřka 20měsíčního uzemnění typu 737 MAX a objednávky MAXů od Alaska Airlines a skupiny Ryanair. Od recertifikace v listopadu do 25. ledna uvedlo 737 MAX do komerčního provozu pět leteckých společností, letadla vykonala 2700 komerčních letů a nalétala 5500 letových hodin.

Boeing vloni zaostal za výsledky Airbusu ve všech směrech. Výrobce dodal pouze 157 letadel, nejméně za 43 let a o 60 % méně než v roce 2019. Nové objednávky (hrubého přírůstku) získal Boeing na 184 letadel, což je pokles o 25 % a nejnižší počet od roku 1994. Boeing vloni ztratil 22 % objednávek a zaznamenal tak absolutní propad celkového počtu objednávek. Pouze za prosinec zákazníci zrušili 107 objednávek, z toho 105 na typ 737 MAX a dvě na 787. K 31. prosinci evidoval výrobce celkem 4223 nevyřízených objednávek, počet objednávek 737 MAX se snížil na 3321. Hodnota objednávek v katalogových cenách je 363 miliard dolarů.

Airbus vloni dodal 566 letadel a získal objednávky (v hrubém přírůstku) na 383 letadel.

Za špatnými výsledky Boeingu je kombinace uzemnění 737 MAX, pandemie a vážných výrobních defektů, které postihly v podstatě celé portfolio společnosti. Zklamání přineslo zejména poslední čtvrtletí, kdy Boeing sice dodal rekordních 59 letadel, z toho však pouze 28 širokotrupých letadel, zejména nákladních a pro armádu. Kvůli výrobním defektům se Boeingu nepodařilo nastartovat dodávky letadel 787. Výnosy čtvrtého čtvrtletí proto poklesly o 4,7 miliardy dolarů. Pro srovnání: v posledním čtvrtletí 2019 dodal Boeing 79 letadel, z toho 70 bylo širokotrupých.

Airbus dodal za čtvrté čtvrtletí 2020 celkem 225 komerčních letadel.

Boeing potvrdil, že nedodá letadla 777-9 dříve než koncem roku 2023. Nástup letadel se tak opožďuje již o tři roky. To je zklamání, neboť jen před pár měsíci Boeing předpokládal první dodávky v roce 2022. Boeing zároveň snížil odhad počtu vyrobených 777-9 na 350 až 400 letadel, což znamená snížení očekávané produkce o 12,5 %. Výpadek asi 50 letadel se nevyhnutelně projeví růstem výrobních nákladů na letadlo, Boeing na tuto opravnou položku vyčlenil 6,5 miliardy dolarů. Finanční ředitel Greg Smith vysvětlil, že posunutí termínu reflektuje očekávané zdržení certifikace a aktuální situaci na trhu dálkové dopravy. Podle Cirium má Boeing objednávky na 299 letadel 777X (777-9).

Ve středu byly akcie Boeingu o 36 % nižší než před rokem a o 51 % nižší než maximum v březnu 2019. Proti situaci v počátku dubna 2020 akcie vyrostly o 50 %, ale i přesto zaostaly za 70% růstem indexu S&P 500.

Podrobná zpráva je zde https://boeing.mediaroom.com/2021-01-27-Boeing-Reports-Fourth-Quarter-Results. (Foto: Bloomberg)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace